Vecka 29 (28+0)

Ny vecka idag och det går super fort. Ibland vill jag stoppa tiden för att hinna njuta men ibland vill jag att de ska gå fortare för de börjar bli jobbigt ibland.

Förut trodde jag inte att sparkarna kunde känns så mycket mera men fel hade jag. Känns jävligt obehagligt ibland. Vissa gånger blir Niclas riktigt förvånad över hur bra han känner när bebisen rör sig och tror att han ska ta sig igenom magen iband.  Elvin har också känt bebisen sparkat nu och han blev riktigt chockad och tog bort handen och sa "aj bebis illa min hand". Efter de lägger han handen på magen i en sekund och säger sen aj att bebisen gjorde illa han, haha.

Har svårt att sova nu så är helt död om dagarna känns de som. Drömmer sjukt mycket mardrömmar så jag är ledsen när jag vaknar.

Har börjat tänkt mycket på förlossningen nu om nätterna. Och nu börjar jag bli rädd, jag som inte har brytt mej förut. Men de ska även bli underbart att uppleva en till förlossning. Hoppas att jag kan födda som vanligt igen så att de inte blir nå fel så jag måste göra nå akut kjejsarsnit eller nå.

Ska säga åt Niclas att knäppa bättre bilder på magen, glömmer ju bort de:P


 

Vecka 29

Kroppen: Under den sista trimestern blir din kropp snabbt tyngre, ämnesomsättningen ökar och det är vanligt att man svettas mer än vanligt på grund av det. Under den tredje trimestern är det bra att man går upp mer än 1 kg, men mindre än 3 kg/månad.
Nu kan även personer i din omgivning ta del av barnets rörelser genom att känna på magen. Magen kan ibland bukta ut märkbart på ena sidan beroende på hur barnet ligger. Placeringen av livmoderns övre del är ungefär mitt emellan naveln och bröstbenet.
Nu besöker du din barnmorska varannan eller var tredje vecka, beroende på hur du mår och vilket stöd du behöver. Varje besök tar cirka 30 minuter och varje gång mäter man ditt blodtryck och din mage samt lyssnar på fosterljuden.

Barnet: Alla sinnen är nu utvecklade. Barnets pupiller är så pass utvecklade att de ser skillnad på ljus och mörker. Barnet kan känna smärta och reagera på skarpa ljud utanför livmodern. Förmågan att minnas har utvecklats, barnet lär sig att känna igen mammans röst och andra personer som mamman umgås mycket med. Testiklarna finns just nu i ljumsken på pojkar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0