V.27 (26+4)

Nu börjar jag känna att magen är ivägen när jag plockar upp från golvet. Lite drygt men tur att jag har min lilla Elvin som gärna hjälper till. Idag tex gav han mej tvätten och jag hängde upp.

Sparkar på som vanligt så oftast har jag svårt att somna eller somna om. Har känt lite svagt hur han börjar komma åt mina revben. Så mysigt ibland när Niclas ligger och "leker" med bebisen. Han trycker på foten så sparkar han tillbax :) Ont i kroppen får jag efter att ha rört mej mycket och jag måste tänka på hur jag sitter.

Men
mår jävligt bra ändå och jag tror inte att de är något som jag tycker är speciellt jobbigt. Och jag njuter varje dag över att vara gravid!


Allvarligt den här graviditeten har gått sjukt fort!!


Svårt att knäppa kort på sig själv så ska säga åt Niclas att knäppa :)

 


Vecka 27

Kroppen: Livmodern har vuxit och dess översta del finns nu en bit ovanför naveln. För många fortsätter brösten att vara spända och lite ömma under hela graviditeten och det kan rinna lite vätska från dem. Extra fett lagras i brösten och dess körtlar växer.
Många kvinnor blir andfådda, då de fått en ökad blodmängd i kroppen.
Man kan sova lite oroligt på nätterna när man har kommit en bit in på graviditeten, ofta störs man av att man måste gå upp och kissa. Många upplever också att de drömmer mer nu, ofta om förlossningen eller om barnet. Det är troligen kroppens sätt att förbereda sig mentalt, man kanske inte drömmer mer, men eftersom man vaknar oftare så kan det vara så att man kommer ihåg drömmarna bättre.

Barnet: Musklerna på armar och ben blir starkare och ibland kan barnet få in en riktig fullträff mot revbenen eller mot urinblåsan, vilket kan göra ont.
Nu har barnet stora chanser att klara sig om det föds för tidigt, men varje vecka, och även dagar, gör stor skillnad. Barnet väger mellan 900 gram och ett kilo. Om det skulle födas kan det andas luft och tarmarna klarar av att ta emot modersmjölk.

Förlossningsförberedelse:
För att ha gott om tid att mentalt och fysiskt förbereda sig inför förlossningen är det bra att boka en kurs nu. Det finns mycket att välja på, till exempel yoga, vattenträning eller profylax. Innan ni väljer kurs så prata med din partner om vad ni behöver och vill ha. Profylax fokuserar till exempel mycket på partnerns roll medan yoga kan vara bra fysisk träning.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Fin du är!! :) Inte någon knubbis som du var me Elvin hahahahha!

2011-01-24 @ 22:23:06
URL: http://lindaharrysson.blogg.se/
Postat av: Anonym

Nu såååååååååååå :)

2011-01-30 @ 17:13:46
URL: http://Ziia.devote.se
Postat av: Anonym

wiiiiiiiiiiiiiiie snart kommer bebbe nr twoooooooo :D Hoppas ni är redo för en liten skit unge :D Elvin kommer bli en super bra (bråkig) store bror ;) :D hohohooho

2011-01-30 @ 17:16:19
URL: http://Ziia.devote.se
Postat av: Anonym

men uppdateraaa tjockis!!!!!!

2011-01-30 @ 23:53:35
URL: http://Ziia.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0